Laatste nieuws

Hierbij een belangrijk bericht van de KNAC:

De KNAC krijgt regelmatig vragen over brandstof voor klassieke auto’s. In vrijwel alle gevallen gaat het daarbij om benzine, omdat nagenoeg alle klassieke auto’s een benzinemotor hebben. Daarom gaan we in dit artikel specifiek in op benzine voor klassiekers.

Veel benzinemotoren in klassieke auto’s zijn ontwikkeld om te rijden op loodhoudende benzine. Die loodhoudende benzine is al sinds het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw verboden, niet alleen omdat het giftig is, maar ook omdat lood neerslaat in de katalysator van een moderne auto, waardoor die zijn werking verliest. Benzines met loodvervanger zijn slechts mondjesmaat verkrijgbaar. Maar oudere motoren kunnen soms niet zonder lood of een loodvervanger omdat anders de niet-geharde klepzittingen van oude motoren beschadigen. Lood zat trouwens vooral in benzine om het octaangetal te verhogen, maar daarvoor zijn er inmiddels andere toevoegingen. Wie zelf een loodvervanger aan de benzine wil toevoegen heeft de keuze uit vele toevoegingen.

Of uw klassieker benzine met een hoog octaangetal nodig heeft, is meestal goed op te zoeken in het instructieboekje (indien nog aanwezig) of anders is er in literatuur wel wat over te vinden. Nederland heeft bovendien veel goede klassiekerbedrijven en goede merkenclubs die daarover kunnen adviseren.

(meer…)

GCCC Najaarsrit: Open je deuren voor klassiekers die je wereld kleuren

Op zondag 20 oktober ontvangen we je graag voor de traditionele najaarsrit van de GCCC, deze keer in Arnhem en omgeving. De rit, onder leiding van onze GCCC-leden Aldrin en Erik, bestaat uit een ontspannen rit èn een bezoek aan een privémuseum. De eigenaar bezit een zeer bijzondere collectie van meer dan 150 klassiekers, waarvan de helft Rolls-Royces en Bentleys. So, baby, eat your heart out!

De eigenaar is verzamelaar van oldtimers. Zijn bedrijf geeft veelbelovende ondernemingen, vastgoed, cultureel erfgoed een financiële injectie en bezit fabrieken in China en Duitsland waar elektromotoren worden geproduceerd.

In 2017 heeft hij met zijn Rolls-Royce Silver Cloud III Fixed Head Coupé (1965) de befaamde Tulpenrallye gewonnen. Die Rolls-Royce is speciaal geprepareerd voor rallyritten. Er zit een tripmaster in en de motor is gereviseerd, waarbij er ook gesmede zuigers in zijn gezet, scherpere nokkenassen en een grotere carburateur. De uitlaat is toen ook verbeterd, zodat de gassen makkelijker weg kunnen komen. Bij elkaar levert dat zo’n 100 pk extra op.

Het was voor hem geweldige tour om mee te maken. Hij sprak er meerdere autoliefhebbers met veel achtergrondkennis die, net als hij, altijd op zoek zijn naar zeldzame auto’s.

Zo bezit hij een Alfa Romeo Rio uit de jaren’70, waarvan er 625 zijn gebouwd. Inmiddels zijn er wereldwijd nog maar 4 over. Uiteraard heeft de connaisseur er daar eentje van. Hij heeft ook een voorliefde voor een Stutz Blackhawk en bezit sinds vorig jaar een A Ford Mercury Speedster uit 1938. Zo kent zijn collectie alleen maar klassiekers met een boeiende geschiedenis. Zijn museum staat er vol mee!

Grijp je kans!

Dit museum is niet vaak open voor publiek, dus grijp op 20 oktober je kans! Omdat er zoveel interessants is te vertellen over de vele prachtige en vaak zeer zeldzame klassiekers die hij bezit, word je in pakweg 1,5 uur rondgeleid. Je zult dingen en verhalen horen die je echt nog niet wist! Onze GCCC-groep wordt verdeeld in 2 groepen. Elke groep gaat op pad met een vakkundige gids. Je hoort ter plekke in welke groep je wordt ingedeeld. (meer…)

Wat is de GCCC?

 

sinds 17 mei 1992

De Gay Classic Car Club (Benelux) werd opgericht op 17 mei 1992, toen tijdens het eerste evenement ruim 45 mensen spontaan lid werden. Het idee voor zo’n club kwam uit de Verenigde Staten.

Het ledental is, met name door reclame van mond tot mond, de website en artikelen in verschillende (auto)bladen, inmiddels gegroeid tot  325 enthousiaste leden! (stand op 31 december 2017)

doel

Het doel van de vereniging is het coördineren en het stimuleren van de belangstelling in historische, klassieke en bijzondere automobielen onder homoseksuelen (m/v).

onderlinge band

De leden maken de sfeer binnen de GCCC, een sfeer die bij ieder evenement weer uitermate goed is. De onderlinge band die inmiddels is opgebouwd zorgt met name voor het enorme enthousiasme en de grote harde kern van mensen die vrijwel geen evenement overslaat.

Word lid van de GCCC!

 

GCCC ontvangt alle kleuren van de Regenboog!

GCCC ontvangt alle kleuren van de Regenboog!

Nieuwe leden kunnen zich aanmelden bij de secretaris. De contributie bedraagt € 27,50 per kalenderjaar voor leden en € 15,- voor partnerleden. Dus als lid met partner betaal je € 42,50. N.B.: na 30 juni half geld.

Het lidmaatschap loopt tot het einde van het kalenderjaar en wordt na het betalen van de contributie verlengd. Opzeggen kan door een mailtje aan info@gccc.nl of via het wijzigingenformulier.

Vul het inschrijfformulier in, of stuur een e-mail naar: info@gccc.nl.

PRIVACY BIJ DE GAY CLASSIC CAR CLUB BENELUX

Beste leden,

Privacy en bescherming van jullie persoonsgegevens is een belangrijke zaak. Het bestuur van de GCCC Benelux realiseert zich dit terdege.

Vanaf 25 mei 2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming ( AVG), welke een en dezelfde privacywetgeving voor alle EU-lidstaten omvat.

De Gay Classic Car Club Benelux is verplicht dit na te leven en spant zich in dit te doen. Hoe de GCCC Benelux met je persoonsgegevens omgaat, is te vinden in de toekomstige pagina Privacy Beleid op onze website. Wie er van de GCCC toegang hebben tot je gegevens en wat diegenen er mee mogen doen en voor welk doel, zal met ingang van 2019 jaarlijks bij de notulen van de Algemene Leden Vergadering te vinden zijn. Binnenkort is dit ook op aanvraag voor de leden beschikbaar.

De GCCC Benelux realiseert zich dat ze sommige van je gegevens deelt met een andere partij ( “verwerkers”), met name de drukkerij van ons GCCC Magazine die ook de verzending verzorgt. Het bestuur van de Gay Classic Car Club Benelux zet zich in om verwerkingsovereenkomsten te sluiten en verdiept zich in privacyvoorwaarden.

We houden jullie dit jaar verder op de hoogte hoe we met jullie persoonsgegevens omgaan.

Het dagelijks bestuur van de Gay Classic Car Club Benelux

MRB vrijstelling

(Bronnen websites FEHAC en Belastingdienst)

Vrijstelling MRB geldt voor alle voertuigen ouder dan 40 jaar. Op 1 januari 2014 is de leeftijd waarop een oldtimer vrijgesteld wordt van motorrijtuigenbelasting (MRB) dus aangepast van 25 naar 40 jaar (dus bouwjaar 1974 of eerder).

De leeftijd is gerekend vanaf de Datum Eerste Toelating (DET)  die op het kenteken staat vermeld. Dit hoeft niet gelijk te zijn aan het bouwjaar.  Immers het bouwjaar kan ouder zijn dan de DET.

Voorbeeld: Op 1 januari 2015 waren alle voertuigen met DET vóór 1 januari 1975 dus vrijgesteld van MRB. Een voertuig met DET 1 juli 1975 wordt pas op 1 juli 2015 vrijgesteld van MRB.

Alle voertuigen ouder dan 40 jaar zijn vrijgesteld voor MRB. Onder alle voertuigen vallen alle voertuigen dus personenauto’s, motorfietsen, bestelauto’s,  vrachtauto’s, autobussen, kampeerwagens etc. De brandstofsoort maakt voor de vrijstelling MRB niets uit. Voor toepassing van de overgangsregeling echter wel! Die geldt namelijk alleen voor benzineauto’s.

MRB overgangsregeling; de regeling en wat nu.

Voor de oldtimers van voor 1 januari 1988 – dus tot en met 31 december 1987 –  (en totdat deze 40 jaar oud zijn, immers dan worden ook die belastingvrij) heeft de overheid een overgangsregeling bedacht.

Voor de duidelijkheid: auto’s op benzine met DET tussen 1 januari 1975  en 31 december 1987 komen uiterlijk tot 2028 in aanmerking voor de overgangsregeling

Auto’s jonger dan/latere DET dan 1 januari 1988 worden belastingvrij als ze 40 worden. Zij zijn uitgesloten van de overgangsregeling en zij zijn derhalve gewoon MRB-plichtig tot ze 40 jaar oud zijn.

Er bereiken de GCCC nog steeds vragen over hoe het nu zit met deze regeling. Ook doen er af en toe geruchten op internet de ronde over manieren waarop de regeling te omzeilen is. Wij kunnen ons echter alleen baseren op de door of namens de overheid verstrekte informatie. Hieronder proberen we een en ander nog eens duidelijk uiteen te zetten. (meer…)