DEN HAAG (16 dec. 2013) – De protesten van ruim 400 oldtimerbezitters zullen niet veel invloed uitoefenen op de besluitvorming in de Eerste Kamer. Dat verwacht Wouter van Embden van VrijstellingOldtimer. Bij de protestactie waren ook een aantal leden van de GCCC aanwezig.
‘Realistisch gezien wordt het gewoon een hamerstuk en zal het direct worden aangenomen’, zegt Van Embden in gesprek met Telegraaf Autovisie. Toch denkt hij een sterke troef in handen te hebben. ‘De oldtimerregeling wordt nu al voor de derde keer in 4 jaar aangepast zonder dat er een echte reden voor is. Dit kan gewoon niet.’
De toestroom van honderden oldtimerbezitters op 16 december naar het Malieveld in Den Haag was eigenlijk niet de bedoeling, maar is ontstaan door een spontane Facebook-actie. Van Embden had het publiek geadviseerd om niet te komen, maar dat heeft de oldtimerbezitter niet weerhouden om toch met hun klassieker naar Den Haag af te reizen. De demonstranten hebben een petitie aangeboden aan de voorzitter van de Eerste Kamer, Ankie Broekers-Knol. De senaat behandelt het wetsvoorstel over de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers dezelfde maandagavond.
Wat gaat er vanaf 2014 gebeuren?
Volgens de nieuwe regels gaan auto’s tot 40 jaar rijdend op lpg en diesel wegenbelasting (MRB) betalen. Dat geldt ook voor auto’s op benzine, maar daarvoor komt een aangepast tarief. Zijn ze tussen 26 tot 40 jaar oud, dan komen ze in aanmerking voor het kwarttarief waarbij de bezitter 25 procent van de jaarlijkse MRB betaalt. De oldtimerbezitter mag dan echter niet in de maanden december, januari en februari de weg op.
Zie ook het actiefilmpje met Wouter van Embden
Bronnen: Telegraaf, NOS
Foto’s: Erik den Ouden