GCCC Picknickrit “Van plas naar picknick”

De zomer komt eraan! Tijd om weer te gaan picknicken in de tuin, of het weiland, van onze leden Piet en Ernst! Om alle aandacht aan de organisatie van de picknick te kunnen geven is de organisatie van de rit naar de picknick overgedragen aan onze leden Peter en Jeroen. Zij hebben voor 19 juli a.s. een rit uitgezet in het mooie Groene Hart.

Het startpunt is in Aalsmeer onder de rook van Schiphol en eindigt ook dit jaar weer traditiegetrouw op de boerderij van Piet om daar al je zelf meegebrachte lekkernijen op te peuzelen. En vanzelfsprekend wordt een mooie ambiance traditioneel getrouw zeer op prijs gesteld!

De inschrijving is inmiddels gesloten. We hebben een recordaantal van 118 deelnemers!!

Het trefpunt

We verzamelen tussen 12:00 en 12:30 uur in Aalsmeer in het Restaurant Westeinder Paviljoen Aalsmeer. Kudelstaartseweg 22, 1431 GA Aalsmeer. Koffie en gebak staan voor je klaar. Vergeet niet na je flukse inschrijving ter plaatse ook nog even bij te praten met je GCCC-vrienden! Je kunt op het buitenterras van het mooie uitzicht van de Westeinder plassen genieten en bovendien zul je af en toe een vliegtuig zien landen en opstijgen.

Wat gaan we zo allemaal doen? Rit én picknick!

We gaan een mooie, gevarieerde rit (waarover hieronder meer) rijden die zal eindigen bij de domicilie van Piet. Daar gaan jij en je vrienden heerlijk genieten van alle zelf meegebrachte  lekkernijen. Tijd dus om eens uit te pakken! We hopen natuurlijk op mooi weer, maar als de weergoden ons minder goed gezind zijn, kan picknicken gewoon droog onder de partytent, in de stal en/of in de garage.

Wat neem je mee voor de picknick?

Tafeltjes, stoeltjes, bestek, kandelaars, theeservies of champagnekoelers, je kunt het allemaal meenemen voor een feestelijke (roze) aankleding! Denk ook aan fruit, eigen sapjes, bier of wijn of bubbels! De meest smakelijke en aantrekkelijk uitziende picknicks ontvangen een aanmoedigingsprijs. Zoals gezegd, je kunt je helemaal uitleven. Je wilt natuurlijk dat jouw presentatie er het mooiste uit ziet!

Stel het regent …

Geen probleem! Dan wordt de ‘partystal’ voor iedere deelnemer geopend en kun je hier terecht. Zo houden wij het helemaal droog!

Taxatie van je dierbare bezit

Nee, natuurlijk niet je partner, maar je geliefde klassieker of youngtimer. Een taxatierapport is geen overbodige luxe, eerder een noodzaak. Naast de eis van de verzekeringsmaatschappij bij een WA+ of casco verzekering is het ook bij een WA verzekering handig om een taxatierapport te hebben. Als een ander schade veroorzaakt heb je dan een bewijs wat de waarde is en word je door de tegenpartij niet afgescheept met een veel te lage waardeschatting van een schade-expert.

Op de boerderij zijn mensen van Plettenburg-taxaties aanwezig, die vanaf 14.30 uur tot het eind van de middag taxaties kunnen verrichten. Men is in staat om die middag ongeveer 12 auto’s te taxeren. Het is voor deze mensen erg handig om van te voren te weten wie belangstelling heeft. Als je interesse hebt, wil je dat dan laten weten via info@gccc.nl? Vermeld daarbij het kenteken, merk en type auto en de APK-vervaldatum. De kosten ad € 89.- zijn overigens voor eigen rekening.

Aanmelden!

Wij krijgen er al zin in, jullie toch ook? Je kon je uiterlijk zondag 12 juli aanmelden voor de rit. Dus nu niet meer. We hebben 118 deelnemers!

Betaling

Betalen doe je, zoals je dat inmiddels gewend bent, van tevoren. De kosten zijn slechts € 3,50 voor leden en € 7,- voor introducés. Dit is inclusief koffie en gebak bij het startpunt, en natuurlijk het organiseren van het evenement.

Gezelschap?

Zoals gebruikelijk zijn ook vooraf gemelde introducés welkom. Ook kleine honden zijn welkom, mits opgevoed en aangelijnd. Dat laatste is vooral nodig bij een picknick, want dan liggen de lekkernijen wel erg op hondenhaphoogte.

Maar eerst de rit

Nadat de koffie en het gebak van het Westeinder Paviljoen op zijn en we elkaars mooie auto’s bewonderd hebben, is het dan tijd voor de rit. We zijn voordat je het weet Aalsmeer al weer uit en gaan naar het plaatsje Kudelstaart. We rijden o.a. langs fort Kudelstaart. Vervolgens gaan we door de kleine plaatsjes Bilderdam, Langeraar en Ter Aar gekenmerkt door hun uitgestrekte polderlandschappen, molens, boerderijen en waterpartijen. Daarna doorkruisen we het dichtbevolkte Alphen aan den Rijn en rijden o.a. langs de Heineken fabriek. Vervolgens gaan we terug de polder in en doen we Hazerswoude-Rijndijk, Zoeterwoude en de Weipoort aan. Daarna gaan we door de woonplaats van Peter en Jeroen, Zoetermeer.

Zoetermeer

Zoetermeer telt 123.784 inwoners. In 1962 werd Zoetermeer aangewezen als groeikern van Den Haag. In korte tijd is het dorp Zoetermeer in inwoneraantal uitgegroeid tot de derde gemeente van de provincie Zuid-Holland. In de volksmond wordt Zoetermeer ook wel met een lichte zelfspot ‘Sweet Lake City’ genoemd.

Uit opgravingen van de Archeologische Werkgroep Zoetermeer blijkt dat in de 13e eeuw al sprake was van bewoning aan de Dorpsstraat in Zoetermeer. De vondst van een stuk hout in een daliegat nabij het woonhart bleek na onderzoek ongeveer 1000 jaar oud te zijn. Hoewel er bij de opgraving geen sporen van bewoning werden gevonden, heeft de gemeente de vondst gebruikt voor een publiciteitscampagne, Zoetermeer 1000 jaar, om de stad op de kaart te zetten.

De bewoning van Zoetermeer is waarschijnlijk ongeveer 1000 jaar geleden ontstaan aan de rand van de veenontginning in de buurt van het in de 17e eeuw drooggemalen Soetermeerse meer. Het veen werd afgestoken en zelfs onder water uitgebaggerd en als turf in omliggende steden als brandstof verkocht. Als gevolg van de veenontginning ontstonden grote waterpartijen. Vanaf de 17e eeuw zijn eerst het Soetermeerse meer (1616) en vervolgens de overige waterpartijen ingepolderd en verkaveld. De polder waar de huidige wijken Buytenwegh en De Leyens zich bevinden, werd in 1770 opnieuw drooggelegd.

In de Middeleeuwen treffen we bewoning aan in het “Lange Land” aan de “Groenwegh”, gelegen tussen de Broekwegwetering en de Wallewetering. In de 13e eeuw begon de uitbreiding van de bewoning zich te concentreren op de huidige locatie van de Dorpsstraat. Door het afsteken van veen en door het inklinken van de drooggelegde grond waren grote delen van Zoetermeer onder de zeespiegel komen te liggen. Straten zoals de Dorpsstraat liggen hoger omdat het oorspronkelijke veen daar nooit is afgestoken. De Buurtvaart die de Dorpsstraat omsluit wordt in stand gehouden om het grondwater van de oude dorpskern op peil te houden zodat de houten palen van de funderingen niet gaan rotten en het veen niet gaat inklinken.

De Leidsewallenwetering in het noorden en de Delftsewallenwetering in het zuiden vormden een belangrijke vaarroute tussen Leiden en Delft en vormden in het midden de scheiding tussen het katholieke Zoetermeer aan de westzijde van de Dorpsstraat en het overwegend hervormde Zegwaard aan de oostzijde. De gemeenschappelijke Dorpsstraat was de verbinding van Den Haag naar Gouda met herbergen om de reizende handelaren onderdak te bieden. Zoetermeer en de verbindingen over water hebben een belangrijke rol gespeeld bij de slag bij Soetermeer (Leidens ontzet).

De aansluiting van Zoetermeer op het spoor in 1868 kondigde het begin aan van de groei van Zoetermeer en Zegwaart. De Molenweg werd tot Stationsstraat omgedoopt toen het station ‘Soetermeer-Zegwaart’ in gebruik werd genomen. In de omgeving van het dorp werd door veel boeren boter geproduceerd, waardoor Zoetermeer wel het Boterdorp genoemd werd. Bekendheid kreeg Zoetermeer onder meer door Adriaan van Well die als kruidenier in 1932 De Spar begon. De arbeiderszoon Bernardus Brinkers stichtte aan het einde van de negentiende eeuw een margarinefabriek Brinkers in Zoetermeer, die in een eeuw uitgroeide tot een vettenfabrikant van Europees formaat. Martin van den Hagen stichtte in 1896 een stoomzuivelfabriek die vijf jaar later de naam kreeg waaronder hij nog steeds wereldbekendheid geniet: Nutricia. Zoetermeer kreeg in de jaren 1930 naam als boterdorp met 50 boter- en margarineboeren waarvan de firma Van der Spek om zijn “Zoetermeerse Roem” bekendheid kreeg.

Na Zoetermeer gaan we via Wilsveen naar het eindpunt Leidschendam. Daar gaan we lekker picknicken, want we hebben ondertussen natuurlijk wel wat honger gekregen.

  • Let op: De GCCC sluit bij voorbaat iedere aansprakelijkheid voor welke schade dan ook uit.