Enthousiaste zweefvlieghebbers en toerrijders GCCC zoeven op Zuid-Beveland

Tussenstop bij boerderij waar je verse zwarte bessensap kon kopen tijdens Zeeland-rit
Tussenstop bij boerderij waar je verse zwarte bessensap kon kopen tijdens Zeeland-rit

GOES (22 aug. 2010) – In de zomerse GCCC-rit van augustus ervoeren zweefvliegers en classic car toerrijders de gastvrijheid van het Zeeuwse eiland Zuid-Beveland.  Onze leden Pieter-Onno en Wilco hadden alle voorbereidingen gedaan voor deze ontzettend leuke en gezellige clubdag.

Beeldmateriaal van deze rit

Zoevend en zwevend

Van de 71 deelnemers aan de toerrit waren bijna 30 leden al vroeg uit de veren gegaan om in de ochtend een duurzame vlucht mee te maken in een klassiek tweezits-zweefvliegtuig! Locatie: op het vliegveld ‘Zeeland Airport’ nabij het dorp Lewedorp tussen Goes en Middelburg. GCCC-lid Robert was samen met Marchel echt in stijl aan komen vliegen. In een Saab vliegmachine! Deelnemers aan het zweefvliegen konden kiezen tussen helemaal open vliegen of vrijwel gesloten.

Samen met een instructeur werden de meeste onervaren zweefvliegers met een klassieke Piper Cub vliegtuigje naar 500 meter in de lucht getrokken naar een hoogte van ongeveer 500 meter. Veel comfortabeler en leuker dan de gebruikelijke liermethode.

Daarna liet de Piper Cub het touw los en werd je op eigen zweefkracht verder gevlogen: via duurzame energie van de wind. Wat een rust (geen motorgeronk) en ondertussen genieten van een schitterend vergezicht op het Veerse meer, de haven van Borselle. In de verte zag je duidelijk Vlissingen en Middelburg liggen.

Trots van de Zeeuwen

In de vroege middag werd met classic cars (old- en youngtimers) een tocht van bijna 70 km gereden door het prachtige Beveland met vele dijken, vergezichten, vlaggen met de trots van de Zeeuwen en onaangeroerde dorpjes als Kloethinge, Wilhelminadorp, Nisse en Overzande en ’s-Heer Abtskerke. Een groot deel van de route was over de typische Zeeuwse dijken, dwars door het landschap uitgezet. Opvallend: op de dag des Heren werd door de boeren hard gewerkt om de graanoogst binnen te halen.

 Molens en kerken speelden in de 15e eeuw een belangrijke rol rondom het dorp Borssele en dat was goed terug te zien. De prachtige Geerteskerk in Kloethinge bijvoorbeeld staat nu bekend als het ‘Wassenaar van Goes’.
 
Nieuwe gezichten
Ook erg leuk dat we ook een aantal nieuwe Zeeuwse gezichten mochten verwelkomen bij de GCCC. Via deze website waren ze getipt over de rit en daarom hadden ze zich aangemeld. Hopelijk hebben ze de gezellige en open sfeer van onze club weten te waarderen. De GCCC is extra trots op jullie komst!
Ook bijzonder: twee leden van onze Engelse zusterclub GCCG reden mee in hun prachtige Citroen DS cabriolet. En een jongen die kort geleden van Zwitserland naar Amsterdam is verhuisd. Deze 21-jarige gaat hier mode studeren. Zijn ouders rijden trouwens ook in klassieke auto’s, waardoor hij ook belangstelling heeft voor de voertuigen designs.

Bessensap proeverij

Ter hoogte van Overzande kregen de deelnemers de gelegenheid om koffie/thee of Zeeuwse Bessensap (één van de specialiteiten van deze streek) te drinken. De ideale atmosfeer en cultuur voor dit originele product met een enthousiast gezin dat graag vertelden over hun liefde voor de teelt van de zwarte bessen. Er wordt zelfs Hollandse rode wijn van gemaakt! Tja, en eenmaal geproefd, smaakt naar meer. Veel potten met bessensap (per stuk 3,50) kregen een nieuwe eigenaar en je kreeg er ook nog een receptenboekje bij. Een heerlijk plakje cake vulde de magen. Onze vrouwelijke leden maakten er zelfs een gezellige lunch picknick van!

Heerlijke BBQ

Na afloop van de rit was het gezellig borrelen op een groot overdekt terras van het airport restaurant met goed uitzicht op het vliegbedrijf. Een prima verzorgde BBQ voor 50 deelnemers volgde. Met veel vis, vlees en salades en vele toetjes toe. Vliegen, toeren en BBQ-en: het was allemaal zeer geslaagd!

Waarom een rit met zweefvliegen?

GCCC-lid Wilco is een ervaren zweefvlieger en heeft zijn ook oud vliegvrienden in Zeeland. Via hem konden we vliegen met klassieke tweezits-zweefvliegtuigen boven het Veerse Meer. Extra bedankje aan Wilco, waardoor dit mogelijk is gemaakt!