EDAM – Met 92 deelnemers van wie er 56 bleven eten, was ook de tweede rit van het jaar een groot succes. We zaten ook aan de goede kant van het land wat het weer betreft. De hele middag heeft de zon geschenen. De voorspelde bewolking en regenbuien waren wel aanwezig in de rest van Nederland, maar niet waar wij waren. En zo hoort het ook.
Onze leden Jorden, Luco en Wouter hadden de koppen bij elkaar gestoken en samen voor 22 april een rit uitgezet, die begon in één van de parels aan de Zuiderzeekust: Edam.
Een beetje geschiedenisles
Wie oude kaarten van Noord-Holland erop naslaat, ziet een lappendeken van grote en kleine meren; een echt waterland. Water dat welvaart bracht, dankzij haringvisserij, walvisvaart, scheepsbouw en handel; water dat gevaar kon betekenen, door stormvloeden en overstromingen; en water dat bescherming bood aan Amsterdam, waarvan de talrijke forten van de Hollandse Waterlinie nog steeds getuigen.
Edam ontstond bij een dam aan de Ye of E die in de Zuiderzee uitmondde. Omstreeks 1230 werden de zeegaten van de Zuiderzee afgedamd. Bij de dam moesten de goederen worden overgeladen en kon tol worden geheven. Zo kon Edam tot een handelsplaats uitgroeien. Scheepsbouw, haringvisserij en kaashandel brachten Edam tot grote bloei.
Waar was het start- en eindpunt?
De rit begon en eindigde op zondag 22 april in “l’Auberge Damhotel” te Edam, uiteraard met koffie en een gebakje. Tradities moet je immers in ere houden. De organisatoren hadden niet alleen een rondrit met vragen bedacht, maar ook een mooie rondwandeling door Edam met fotopuzzel. De opdracht was om de gefotografeerde bovenlichten en gevelstenen te voorzien van de juiste huisnummers. Dat leverde een stoet aan vooral naar boven kijkende vrolijke wandelaars op aan het begin van de middag. En weer zo’n stoet aan het eind van de middag, want het advies was geweest om vanwege de hoge opkomst óf eerst te gaan rijden, óf eerst te gaan wandelen.
Wat was er onderweg te zien?
De rit ging over soms heel hoge dijken die de woeste meren moesten beteugelen en zo tegelijk nieuwe landbouwgronden creëerden, door de verstilde dorpjes De Rijp en Graft, waar alleen de prachtige renaissancegevels van de stadhuizen nog herinneren aan de tijd dat visserij en walvisvaart welvaart brachten.
Langs onze route zagen we niet alleen de stille getuigen uit deze pionierstijd van droogmakerijen, maar ook de overblijfselen van de Hollandse Waterlinie die Amsterdam moesten beschermen tegen snode vijanden. Een van de forten waar we langs kwamen heeft zelfs nog geschutkoepels!
Tegen het eind van de rit, langs de voormalige Zuiderzeekust, was er gelegenheid om een stop in te lassen om de zeedijk te beklimmen en van het weidse uitzicht te genieten. Door het zeer heldere weer waren in de verte Marken, Lelystad en Almere goed te zien.
De prijsuitreiking
De prijzen voor het puzzelwerk, drie Edammer kaasjes, vielen grotendeels in de gebruikelijke handen. Hans en Marc met de Alfa Romeo Giulia GT, Rob en Raymond met de Citroën SM en Dick en Marco met de Fiat 850 Spider waren de gelukkigen. Tenminste, als ze van kaas houden. Hierbij een oproep aan andere deelnemers aan onze evenementen: doe wat beter je best zodat je ook eens met de prijzen naar huis gaat!!