Mooie herfstcontrasten tussen de Botlek en Den Briel

Mooie herfstrit door nieuw land op de Maasvlakte en oude dorpen erachter

Mooie herfstrit door nieuw land op de Maasvlakte en oude dorpen erachter

EUROPOORT (31 okt. 2010) – Een GCCC herfstrit nabij Rotterdam door de Botlek, Europoort en over de Maasvlakte klinkt kil en koel, maar was het niet! Zeker als je ziet dat achter een vrij technisch landschap een indrukwekkend mooi stukje pittoresk Nederland is te vinden.

Prima opkomst

GCCC-lid Paul had op 31 oktober deze mooie rit uitgezet in het gebied van de Europoort. En de opkomst was weer geweldig! Liefst 76 deelnemers, waarvan er 60 na afloop bleven eten bij hotel-restaurant De Beer.

Fotoreportages

We keken uit over Maasvlakte 2 waarvan de aanleg nu net in volle gang is. Een bizar en onmetelijk groots landschap, geheel door mensen bedacht en gemaakt. Wat er allemaal nog te wachten staat in dit gebied konden we bekijken in het bezoekerscentrum Futureland.

Bezoek aan Futureland, Maasvlakte 2 project

Bezoek aan Futureland, Maasvlakte 2 project

IJzererts, kunststof, olie en benzine!

Goeie kans dat de grondstoffen waarvan jouw klassieker is gemaakt ooit in de ‘Rotterdamse haven’ aan land kwamen. En ook de benzine die erin moet of de motorolie komt ervandaan.

Een strook van 40 kilometer lang vol chemische installaties, torenhoge stapels containers, bergen bulkgoed, water en spoorlijnen – we wisten (letterlijk) vaak niet wat we zagen. Ooit moest voor deze vooruitgang een bestaand, kleinschalig polderlandschap wijken en op de overgangen tussen ‘nieuw’ en ‘oud’ is geen groter contrast denkbaar.

Aan het eind van de middag brak de zon goed door

Aan het eind van de middag brak de zon goed door

De tweede helft van de tocht voerde door Voorne-Putten, ook een kunstmatig landschap maar dan bijna duizend jaar oud. We reden door historische stadjes als de vesting Den Briel en de polder Zuidland, over smalle kronkeldijkjes en langs historische boerderijen. Aansluitend was er in de avond een gezellige diner!

Deze herfstrit was met 90 km langer dan normaal, maar er waren grote stukken zonder zijwegen, waarbij 80 km/u kon worden gereden.

image_pdfimage_print
Dit bericht is geplaatst in Terugblik 2010. Bookmark de permalink.