De Veluwe: Veel Leuke Wegen

We gaan de Veluwe eens in een ander jaargetijde bekijken. De voorgaande keren reden we daar onder zomerse omstandigheden maar deze keer op zondag 6 november, dus in een periode dat de bomen hun bladeren (hebben) laten vallen. Onze clubgenoten Marcel en Arie hebben de handen ineengeslagen en een rit uitgezet over de noordelijke helft van dit mooie natuurgebied.

We hadden 102 deelnemers! Foto’s van deze rit hier en de route hier.

Mooie wegen op de Veluwe

Startpunt

Zoals altijd word je tussen 12:00 en 12:30 uur verwacht bij de start om met koffie of thee te beginnen. De rit start in Nunspeet, het exacte adres ontvangen de deelnemers na inschrijving. De route zakt dan aanvankelijk over wat meer doorgaande wegen naar het zuiden. Maar al snel worden de wegen toeristisch van karakter. We komen over de mooie Asselse hei. Die is dan wel uitgebloeid natuurlijk.

Radio Kootwijk

Kort daarna zijn we in de buurt van Radio Kootwijk. De route gaat er niet doorheen, maar je kunt wel even afbuigen als je wilt om te kijken naar de indrukwekkende “Kathedraal”, het imposante sfinx-vormige gebouw in art-decostijl waarin vroeger de radioapparatuur was ondergebracht om de verbinding met Nederlands-Indië te onderhouden. Niet alleen het gebouw is mooi, ook de ligging. Het gebied is uitgekozen omdat het zo ver mogelijk van de bewoonde wereld af ligt als maar mogelijk is in Nederland. Het geheel heeft iets surrealistisch. Helaas is het niet meer mogelijk met je auto vlakbij te komen om hem op de foto te zetten met het gebouw op de achtergrond. Wel kun je er parkeren op een ruime parkeerplaats en naar het gebouw toe lopen. Er is ook een eenvoudige uitspanning.

Museum

Vervolgens komen we in Beekbergen alwaar we een bezoek gaan brengen aan het A-Ford museum. Een leuke verzameling van voornamelijk vooroorlogse Fords, vooral maar niet alleen van het type A, en modelautootjes en andere spullen uit die periode. A-FordDaar krijgen we ook nog koffie/thee/fris met een speciale koek van de banketbakker erbij. Desgevraagd kun je uitleg krijgen over de auto’s, de eigenaar is duidelijk een kenner.

Na het museum is het weer tijd om naar het noorden terug te koersen. Over het randje van Apeldoorn, langs Het Loo en zo verder. Niet al te ver voor het eindpunt komen we door Vierhouten. We zijn er al vaker geweest, het toeristische plaatsje met veel horeca waar je een tussenstop kunt maken als er nog tijd over is. Uiteindelijk komen we weer terug op ons beginpunt in Nunspeet.

Keuzemenu

Daar kunnen we zoals altijd nog wat drinken en eten. Er is een driegangenkeuzemenu voor ons bedacht. Deelname aan het diner kost € 25,- en je kunt je keuze bij de aanmelding voor de rit gelijk doorgeven.

Carpaccio van rund pesto en Parmezaanse kaas

of

Soep van gerookte paprika (vegetarisch)

******

Gebakken diamanthaas met pepersaus

of

Gebakken kabeljauw met een beurre rouge

of

Quiz vergeten groenten (vegetarisch)

******

Bavaroise van pure chocolade met gepofte rijst parels en ijs van sinaasappel

of

Kaasplateau

Klik hier voor een promotiefilmpje

gemaakt door onze Facebookman Paul

Wat kost dat allemaal?

Deelname aan de rit kost voor leden € 8,50,- en voor introducés € 13,- . Dit is inclusief koffie en gebak bij de start, bezoek aan het museum en koffie/thee/fris met een lekkere koek in het museum. Het diner kost zoals gezegd € 25,-.

Inschrijven kon uiterlijk op zondag 30 oktober, nu dus niet meer.

Honden?

Helaas, honden zijn niet toegestaan in het restaurant en het hotel.

Overnachten?

Wellicht wil je zaterdag al naar het beginpunt komen zodat je zondagochtend kunt uitslapen, of om het nachtleven van Nunspeet te verkennen. Of misschien wil je maandag pas naar huis. Daarvoor heeft het hotel waar we starten een speciale aanbieding voor ons: € 35,- per persoon inclusief ontbijt op basis van een tweepersoonskamer, of € 50,- op basis van een eenpersoonskamer. Als je wilt overnachten, kun je rechtstreeks boeken bij het hotel. De contactgegevens staan in de bevestigingsmail van je aanmelding.

Let op: De GCCC sluit bij voorbaat iedere aansprakelijkheid voor welke schade dan ook uit.

image_pdfimage_print
Dit bericht is geplaatst in Terugblik 2016. Bookmark de permalink.