GCCC zomerrit met record: Elegant rondje door Kennemerland!

Beginpunt rondje Kennemerland met vele klassiekers van de GCCCVOGELENZANG – In de GCCC-rit van zondag 14 juli 2013 reden we op stijlvolle wijze door het Kennemerland. Een zonnige zomerrit om echt van te genieten met een temperatuurtje van ruim 20 graden. Dat deden de 110 deelnemers – een nieuw record voor een dagevenement – dan ook volop!

Onze leden Eric en Fred hadden samen met evenementenman Marchel er een afwisselende rit van gemaakt met veel natuur en cultuur. Uiteraard met een reeks puzzelvragen, zodat je je onderweg niet hoefde te vervelen 😉

Sfeervolle klassiekers van allerlei pluimage!Stijlvol in pak

Op een grote parkeerplaats kwamen de meest uiteenlopende oldtimers, klassiekers en bijzondere moderne auto’s aanzetten. Van een Armstrong Siddeley Hurricane uit 1952 van Piet en Ernst tot een Daihatsu Copen uit 2006 van Rob en alles wat er tussen zat.

Wat dacht je van een Volkswagen 1303 Karmann Cabriolet uit 1976 van voorzitter Mark en zijn Daan, een Peugeot 504 CC uit 1971 van Aldrin en Erik, een Citroën GS uit 1975 van Marcel. Of de pas aangeschafte luxueuze BMW 735i uit 1981 van Peter en Jeroen, die opvallend stijlvol in pak en stropdas gekleed waren.

Rijtje klassieke auto's met beginpunt in Vogelenzang voor rit door KennemerlandBijzondere Tatra T613

Een bijzondere deelname van deze rit was de witte Tatra T613 uit 1978 van Peter, docent Engels uit Friesland. Hij kwam voor het eerst een GCCC-rit rijden; gelijk met een grote en zeer unieke auto uit het voormalig Tsjecho-Slowakije. Prompt zat zijn auto vol met andere liefhebbers om mee te rijden. Wat een warm welkom voor Peter!

Mastodonte Cadillac

De elegante mastodonte Cadillac Coupe de Ville uit 1971 van Gabriël en Warner viel ook in de smaak. Een suikerschone champagne kleurige auto met mooie motiefjes op de bekleding.

Ook leuk dat we weer een aantal leden van weleer mochten begroeten: Jan en Mike! Zij kwamen in een Citroën 2CV Azam 6 uit 1967. Aan het begin van de rit vertoonde het witte eendje wat kuren, maar na wat sleutelwerk van Mike kon het toch vrolijk zijn weg vervolgen. Het eendje is overigens een opvallend ruime auto, zacht geveerd met leuke rode stoelen.

Citroën 2CV, Tatra T en Cadillac de Village

Waarom het Kennemerland verkennen?

Kennemerland heette Kinhem in de vroege Middeleeuwen. Het was een gouw in Frisia ten westen van het Vlie en vanaf ongeveer 1254 een baljuwschap. Het baljuwschap Kennemerland werd ingesteld door Floris V als onderdeel van het graafschap Holland en omvatte zelf circa 20 heerlijkheden. Tegenwoordig wonen in Kennemerland (Stadsregio Haarlem) ruim 600.000 inwoners!

Wat was onderweg te zien?

Via het beginpunt in Vogelenzang (Zuid-Kennemerland) toerden we langs de ringvaart naar Halfweg en recreatiegebied Spaarnwoude. Onderweg kwamen we langs een groot aantal Hollandse erfgoedlocaties van o.a. handel, nijverheid, techniek, industrie waterbeheersing, landschap en infrastructuur.

In IJmuiden bekeken we het IJmuider Zee- en Havenmuseum. Een tentoonstelling met foto´s, films en attributen van 125 jaar Forteiland was te bezichtigen. Het prachtige, half ondergrondse fort is het grootste van de Stelling van Amsterdam en een Unesco-werelderfgoed.

Welk vormenspel was te zien?

Na het museumbezoek was het even verderop tijd voor een grote groep deelnemers om gezellig met z’n allen aan een doorgaande toeristenweg te picknicken. Maar andere deelnemers trokken met hun meest elegante klassieker gelijk langs de Ruïne van Brederode. Dit complex bestaat voor het grootste deel uit, slechts tot op geringe hoogte bewaard gebleven, muurwerk op twee eilanden. Het vormenspel van de ruïne heeft steeds tot de verbeelding gesproken. Tallozen, waaronder ook kunstschilders als Mondriaan en Verwey, bezochten, tekenden of schilderden deze imposante ruïne!

Kopje van BloemendaalHet Kopje van Bloemendaal?

We toerden aan het eind van de rit nog naar Het Kopje; een 43 meter hoge duintop in Bloemendaal. In de Tweede Wereldoorlog is hier door de Duitsers een bunker gebouwd. Nu is het een uitzichttoren, die in 2008 volledig gerestaureerd is. Het Kopje grenst aan de Kennemerduinen en het wandelpark Caprera. Wist je dat Het Kopje een populaire klim is voor wielrenners vanwege de klinkerbestrating?

Om de route te vervolgen reden we via en aantal prachtige Bloemendaalse wijken terug naar het beginpunt bij Brasserie Vogelenzang.

Diner na afloop?

Uiteraard konden deelnemers weer gezellig blijven dineren om de route van de dag nog eens te bespreken, of om je vriendschappen nog wat hechter te maken. Groot succes, want voor € 25,- was een driegangenproeverijmenu beschikbaar, geserveerd door een aantal goeduitziende serveerders. De eters konden kiezen uit de volgende menu’s:

Voorgerechtkeuze
A: Gerookte zalm – mierikswortel crème – granny smiths – wrap – ruccola

B: Pastrami kalfsvlees – Sechuan peper – focaccia croutons – zoet/zure rode biet – mierikswortel crème

Veel deelnemers met onder andere een grijze elegante Citroën DSHoofdgerechtkeuze
A: Grove Noordzee scholfilet met een dakje van gamba – wilde spinazie – schuimige saus van schaaldieren en madras

B: Parelhoenderfilet – Prosciutto – anijschampignon – gekonfijte aardappeltjes – velouté saus crème

Nagerecht
Minestrone van rood fruit – parfait van limoen en mascarpone – vanillecrème

Wat waren de deelnamekosten?

GCCC-leden betaalden slechts € 5,00 en niet-leden en introducés € 9,00 p.p. Dit waren de deelnamekosten, incl. koffie/thee, gebak en museumbezoek.