Schitterende najaarsrit ‘Lekker lekken langs de Lek’

SCHOONHOVEN (update 29 okt) – De zonnige en vrolijke najaarsrit op zondag 16 oktober 2011 was er weer eentje om in te lijsten! Wat boden de dijken langs de Lek toch een prachtig uitzicht over de rivier, de uiterwaarden en het landschap erachter!

Fotoreportages

Met het schitterende aantal van 91 deelnemers werden we door organisator Paul verwend met een ontspannen toerrit langs smalle slingerende dijken door een wijds rivierenlandschap. Omdat we een paar meter boven maaiveld rijden, reikte de blik ver, soms over huizen heen. We kwamen van alles tegen wat zich langs zo’n rivier verzamelt: oude forten en vestingstadjes, stuwen en sluizen, bedrijvigheid en wilde ‘natuur’.

Zilverstad
Het Zuid-Hollandse stadje Schoonhoven was zowel het begin- als het eindpunt van de rit. Een stad met een lange historie, vooral bekend om zijn goud- en zilversmidsgeschiedenis. In de 14e eeuw was het trouwens nog het hennep waar ze van leefden. We werden verwacht in Hotel-Restaurant Belvédère, aan de oever van de Lek. Krakende vloeren, hoge plafonds en wit tafellinnen herinnerden aan de oorsprong van dit etablissement. Eind 19e eeuw is het gebouwd als herensociëteit voor de notabelen van de regio.

Veerpont
In de route staken we twee keer met een pont de rivier over. Slingerende dijken met weinig zijwegen verbonden dit alles. Ja het was een feest om te sturen! We passeerden onder meer de vesting Nieuwpoort, waar de strijd tussen Holland en Utrecht is gestreden. Van GCCC-lid Thom kregen we een interessant verhaal te horen over het nabij gelegen Langerak. De rit ging daarna door Ameide. Ooit rijk van de handel, nu bekend om haar jaarlijkse paardenmarkt. Vervolgens deden we Sluis, Lexmond en Vianen aan.

Stuw Hagestein
Door de Lekdijk te vervolgen kwamen we langs stuw Hagestein. Met twee andere regelt deze stuw sinds 1958 de waterhuishouding in Nederland. Het niveauverschil is een meter, waarmee elektra wordt opgewekt.

Waterlinie
Het volgende historische hoogtepunt volgde daarna: Fort Everdingen, onderdeel van de nieuwe Hollandse Waterlinie uit 1847. Momenteel in gebruik bij de Explosievenopruimingsdienst. Bij ‘Werk aan het Spoel’, ook onderdeel van de waterlinie (1824), kon gezellig met elkaar worden gekletst. Dit was ooit bedoeld voor de verdedeging van Sluis om een polder onder water te zetten. Daarna vervolgde de toer door Culemborg en langs Fort Honswijk; een bomvrij torenfort uit 1848.

Sluizen
Dijken en sluizen waren in deze najaarsrit onlosmakelijk met elkaar verbonden. We reden in Nieuwegein over de Prinses Beatrixsluizen, waardoor de Lek sinds 1938 verbonden wordt met het Amsterdam-Rijnkanaal. Daarop volgde al snel Koninginnesluis bij het Merwedekanaal, sinds eind 19e eeuw in gebruik. Via Jaarsveld reden we terug over de Lekdijk naar eindpunt Schoonhoven. Bekijk de route die gereden is

Voor de 60 liefhebbers die zich daarvoor hadden aangemeld werd in de Groene Zaal van Hotel Belvédère een driegangendiner opgediend. De keuze was ruim: mosterdsoep of bouillon, varkenshaas of entrecote of zeewolf of vegetarisch, vruchten of ijs.

Thuisgevoel
Erg leuk om van de introduces Wiljo en Pascal te horen dat ze zich gelijk thuisvoelden bij de GCCC. ‘Wij hebben er enorm van genoten met onze MINI tussen al die grote schitterende auto’s. En natuurlijk het weer zat ook mee. Het was zeker de moeite waard!’ Schitterend compliment als waardige afsluiting van deze heerlijke GCCC Najaarsrit!