Najaarsrit-verslag: Droomvlucht door natuurlijk Posbank schoon

GROESSEN – De najaarsritten van de GCCC zijn veelal vol prachtige herfstkleuren en dat was ook het geval bij de rit van zondag 21 oktober. Het weer zat ook mee met 17 graden en later op de middag ook een heerlijk naarjaarszonnetje. Een middag die voorbij vloog als een droomvlucht!

We hadden bijna 50 klassiekers en liefst 103 deelnemers, waaronder een lid van de Duitse Queerlenkerclub. Aldrin en Erik, onze GCCC-leden die deze rit organiseerden, lieten de deelnemers in deze rit met hun klassieker als het ware vliegen door een schitterend stukje natuur van de Posbank in de omgeving van Arnhem. Vliegen en dromen was ook het thema van de rit, want tijdens een pauzestop bezochten we het militaire vliegbasismuseum Deelen met haar roerige 100 jaar luchtvaartgeschiedenis.

Waar ging de ‘vlucht’ heen?

Het ticket voor deze najaarsbestemming ging langs wegen met landelijke villa’s, weidse vergezichten en een mooie stadstour door Arnhem . Vervolgens rook je de frisse geur van herfstbladeren, zeker in het gedeelte van Park Veluwezoom. De groep bracht dus een bezoek aan Museum Vliegbasis Deelen en daarna ging de reis door een van de mooiste tour- en droomgebieden van Nederland: de Posbank.

Puzzelen

Onderweg konden vragen worden opgelost. Die bleken niet al te moeilijk te zijn. Toch had niemand alle vragen goed, maar kwamen wel 5 winnaars uit de bus met slechts 1 fout. Zij kregen allemaal een leuk herfstprijsje mee naar huis.

Wat was te zien in het museum?

In Museum Vliegbasis Deelen was uiteraard veel Nederlandse luchtvaarthistorie te zien, maar ook oude legervoertuigen.

Ook een uniek model: de Tempo A400 3-wieler, maar deze stond buiten achter het museum weg te rotten. De staat waarin hij dus verkeert is niet mooi, maar wel helemaal origineel.

De liefhebber mag de A400 kopen; dit was een type aanduiding voor een twee-takt voertuig van de firma Vidal & Sohn Tempo-Werke GmbH. De A400 wordt aangedreven op het voorwiel en de 2-takt motor levert 12 PK. De luftwaffe kleur is nog helemaal intact, zelfs het sleuteltje en het leren hoesje zijn nog de originele. Na de aanschaf van een nieuwe 6-volt accu reed hij direct weer!

Het museum beschikt ook over een bijzondere V1-bommenwerper. De complete V1 zagen we opgesteld in een levensecht diorama.

Verder was een Auster verkenningsvliegtuig, vele foto’s, voorwerpen, motorfiets, een Bedford tankwagen, een unieke film uit 1946 en archiefstukken te zien.

Ondertussen vertelden de vrijwilligers van het museum meer over de unieke collectie, maar verleenden ook hand- en spandiensten: koffie/thee inschenken, cake uitdelen en helpen om een Peugeot 206 van een deelnemer weer aan de praat te krijgen.

Porsche Spyder

Aan het eind van het bezoek kwam ineens een droomauto binnensjezen: een zeldzame Porsche, type Banham 130 Spyder uit 1988. Via reacties uit de populaire Facebookrubriek ‘Wie rijdt er nog in een oude bak’, wist iemand te melden dat het eigenlijk een kitcar is op basis van een Skoda 105. De eigenaar van de wagen vertelde dat het om een onderstel van 1957 ging en de kap was van een veel later bouwjaar.

Door welk natuurschoon ging de route?

Na de tussenstop in Deelen volgde een route langs het 14e eeuwse kasteel Rosendael (14e eeuw). Bij het plaatsje Rozendaal ging de tocht richting de Posbank, via een prachtige weg door natuurlijk schoon. Opletten geblazen, want je kwam er krappe haarspeldbochten tegen, waarbij je bijna waande in de Ardennen of het Zwarte Woud!

Zittend op de Posbank, op 90 m boven NAP, keken we uit over het Herikhuizerveld, een van de mooiste uitzichten in het park. Strikt genomen is de Posbank dus letterlijk een bank, maar het uitzichtpunt is zo beroemd dat men meestal het hele omringende natuurlijke schoon ermee aanduidt.

Pauzepunt

Bij Paviljoen De Posbank weer uit de wagen. Bjarne Mastenbroek tekende voor dit architectonische hoogstandje: een transparante gebouw past prachtig in de natuurlijke omgeving. Bovendien zijn allerlei energiebesparende maatregelen getroffen om het gebouw zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. In Nationaal Park Veluwezoom zouden Schotse hooglanders, IJslandse paarden, reeën en herten moeten lopen, maar wij hebben ze niet gezien. Door te grazen zorgen deze dieren voor open plekken in het bos, dat dan weer wel.

Waar was de start en finish?

Begin- en eindpunt van deze rit was Zaal Gieling aan de Dorpstraat 29 6923 AC in Groessen. Daar kon na afloop ook gegeten worden. Driekwart van de deelnemers schoof aan voor  een voortreffelijk driegangendiner van € 25,- per persoon, die bestond uit:

  • Voorgerecht: Amusetrio van soep en 2 minicocktails.
  • Hoofdgerecht: Varkenshaas of Zalm of vegetarisch
  • Dessert. Kwartet van IJs, moesje, vruchtjes en pudding.

Wat was de deelnameprijs?

De deelnameprijs was voor GCCC-leden € 6,- en voor introducés € 10,- (inclusief koffie/thee en gebak bij ontvangst en entree en koffie/thee bij het museum Deelen).