GCCC-najaarsrit: Hoe dichter bij Dordt, hoe mooier het wordt‏!

OUD-ALBLAS – Op zondag 21 september mag je je klassieker weer uit de garage halen om daarmee richting Alblasserwaard te tuffen voor een gezellige rit! Deze keer georganiseerd door onze GCCC-leden Paul en Pieter Onno.

Er staat een gevarieerd programma op je te wachten. Zin om heerlijk slingerend door de Alblasserwaard te gaan, samen met je vrienden van de GCCC?

  • We hebben 70 deelnemers.

Waar start de rit?

Tussen 12.00 en 12.30 uur word je verwacht in de Kat in de Wilg, Peperstraat 28, 2969 AZ Oud-Alblas. Na koffie met taart vertrekken we.

Wat ga je zien?

Je start de rit in de Alblasserwaard, land tussen Lek en Merwede. Kaarsrecht verkaveld met sloten en vaarten. Molens hielden de weilanden droog. We volgen de slingerende stroom de Alblas, langs authentieke Hollandse boerderijen.

We bezoeken Fort Altena, een van de zesenveertig werken van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Fort Altena heeft een klein museum, een winkeltje met streekproducten en horeca.

Je kunt ook de sfeer van het Liniepadfestival proeven, dat op en rond fort Altena ook op 21 september wordt gehouden, met als thema ‘Waterkracht’. Als een kralensnoer rijgen natuur, cultuur en erfgoed zich aaneen.

Een voorraadje drinkwater voor een paar miljoen mensen, een paar maanden lang? Verborgen in de Biesbosch liggen drie immense spaarbekkens. Een daarvan kun je vanaf een uitkijkpunt overzien. Gooien de Belgen of Fransen per ongeluk gif in de Maas, geen probleem, dan zetten ze de schuiven even dicht!

Bord BiesboschmuseumWater krijgt ruimte in nieuwe natuur

Natuur in aanbouw: de wegen waarover je rijdt wordt verhoogd aangelegd, wat polder was wordt water. Ruimte voor de rivier de Merwede om extra water af te voeren zonder dat het te hoog komt te staan. Onderweg kun je het Biesbosch MuseumEiland bezoeken (€ 3,75 entree, gratis met Museumjaarkaart). Onderga de magie van waterbouwers en baggeraars die streden tegen eb en vloed!

'In Dordrecht kwam Holland op gang' staat in een slingerende beweging op een stoeptegelStrategische vaarroutes

Vervolgens doe je Dordrecht aan. Ooit behoorde deze stad tot de grootste steden van Holland. Sterker nog, het huidige Nederland werd er zelfs zo’n beetje opgericht (met de Oranjes). Die positie dankte het aan z’n strategische ligging, aan een ‘kruispunt’ van bevaarbare rivieren en toegang tot zee. De hoge Zeedijk, waarover je iets later in de rit het Eiland van Dordrecht oprijdt, herinnert daar nog aan. Nu is het een genoegen door de gezellige oude stad van Dordt, met z’n vele antiekwinkeltjes heen te rijden.

Daarna steek je met een pontje over naar het Eiland van Dordrecht. Dat kost € 2,50 per auto met chauffeur plus € 0,80 per extra passagier. Overigens verlaat je het eiland via een brug.

Iets te winnen?

Slechts één vraag zal deel uitmaken van een te verwerven flesje authentieke wijn, voor de oplettende rijder!

Tanken in de jaren '60 bij ChevronHoreca en tanken onderweg

Een groot deel van de rit loopt door landelijk gebied waar de mensen op zondag niet werken. Daar is tanken onderweg moeilijk, houd daar dus rekening mee en vertrek met een volle tank. De organisatoren hebben wel enkele horecagelegenheden kunnen vinden. Aanrader in Dordrecht is Villa Augustus. Je eet er uit eigen biologische tuin!

En na de rit?

De rit eindigt rond 17.00 uur bij het vertrekpunt. Je kunt blijven eten voor € 25,- per persoon. Er is keuze uit de volgende menu’s:

Voorgerecht:
– Mosterdsoep óf
– Tomatensoep óf
– Vegetarische soep

Hoofdgerecht:
– Varkenshaasmedailions óf
– Runderbiefstuk óf
– Zalmfilet óf
– Wrap (vegetarisch)

Nagerecht:
Bananasplit (tja, zonder toegift van Frans Bauer)

Mag de hond mee?

Ja, maar in het cafe-restaurant van vertrek en aankomst mogen honden NIET binnen. De naam zegt het al: bij de Kat in de Wilg zijn poezen de baas!

Wat kost het?

De deelnamekosten zijn € 4,- voor leden en € 7,- voor introducé’s. Daarbij zijn inbegrepen koffie/thee en gebak. Toegangskosten museum, kaartje veerpont en diner zijn dus niet inbegrepen.