Bolides van de GCCC in vrolijke Baronie!

Bolides van de GCCC in de Baronie van BredaULVENHOUT – De start van het klassiekerseizoen van de GCCC kende een opmerkelijk zonnig tintje. Met 18-20 graden en veel zon leek het wel bijna zomer. De stemming zat er dus goed in en iedereen was ontzettend vrolijk. Het kon het niet op bij de opening het nieuwe ritseizoen op 9 maart 2014 in en rondom Breda!

Spik en span

De aangename rit was door onze leden Mark en Daan uitgezet in een gebied dat bekend staat als de ‘Baronie van Breda’. Bruisend heden ging hier naadloos met het rijke verleden in elkaar over.

Een supervoltreffer, want aan de rit deden liefst 95 leden, partnerleden en introducés mee. Verdeeld over ongeveer 40 verschillende spik en span gepoetste bolides, die uit de winterstalling waren gehaald.

Een van de vele Volkswagen Kevers die meereden tijdens de GCCC-rit van 9 maart 2014

Waar was de start en finish?

We werden welkom geheten in de sfeervolle en zeer goed verzorgde ‘De Fazanterie’ in Ulvenhout. Je voelde bijna letterlijk dat de uitspanning een symbiose met de bosrijke omgeving (welliswaar met pril groen blad aan de bomen) ademde, de traditie van het jagen en een modern comfort ten toon spreidde.

Waar langs was de rit door de Baronie ongeveer uitgestippeld?

Oude Audi komt een echte oldtimer tegen in de Baronie van Breda

Tijdens de rit reden we langs Bavel en Dorst om vervolgens te genieten van bos- en natuurgebied op de voormalige Seterse Heide.

Even later deden we Oosterhout aan bekend van zijn ‘slotjes’, kasteeltjes waarvan er nu nog 5 bestaan. Na een bezoek aan een slotje vervolgden we de rit naar Den Hout, Wagenberg, Terheijden, Teteringen, Breda, Meer (in België), Chaam en daarna weer terug in Ulvenhout.

Peugeot 403 uit 1958 in mintgroene kleurPuzzel met zilveruitjes

Uiteraard konden de deelnemers ook een aantal vragen beantwoorden, zodat je goed bleef opletten om de rit op de juiste wijze te volgen en om de omgeving goed in je op te kunnen nemen.

Het venijn zat ‘m in de staart, want de laatste was een schattingsvraag. Hoeveel grote zilvervlies uien zaten er in de pot. Het bleken er slechts 15 te zijn, terwijl de meesten een gokje hadden gewaagd die daar behoorlijk boven lag. De uiteindelijke winnaar was de groep met de groene Peugeot 403 uit 1958 (met Arjan, Rob, Aldrin en Erik). De winnende prijs: een looplamp op ledverlichting.

Waarom spreekt men van de Baronie van Breda?

In de praktijk is de heerlijkheid Breda nooit een echte baronie geweest. Vanaf 1403 waren Graven van Nassau er Heer. Zij resideerden er ook, zodat men ook spreekt van het Huis van Nassau-Breda. Omdat de Heerlijkheid Breda een zogenoemde Hoge heerlijkheid was, waar de heer ook rechtsprekende macht had, kon de heerlijkheid later, net als alle andere hoge heerlijkheden, baronie worden genoemd. De heer werd daarmee Baron.

Amerikaanse blauw-witte bolide Roadmaster van organisator Daan en MarkMet terugwerkende kracht zou men Engelbert I van Nassau als hoge edelman dan min of meer ook wel ‘de eerste Baron van Breda’ kunnen noemen, maar hij was al Graaf van Nassau.

Via de Bredase Nassau René van Chalon (zie fotoprent) kwam de heerlijkheid in 1538 als erfelijk bezit aan de erfopvolger uit het huis Nassau-Dillenburg, dat sindsdien een prinsentitel Prins van Oranje voerde. De lagere titel ‘Baron van Breda’ is in de praktijk dus niet of nauwelijks gevoerd. De Oranjes stelden een slotvoogd (gouverneur) aan.

Later, in de 19de eeuw, heeft men getracht dit begrip met terugwerkende kracht ingang te doen vinden.

Heerlijk weer om onderweg te picknicken tijdens de GCCC-rit van 9 maart 2014

Picknicken

De naam ‘Baronie van Breda’ is dus nauwelijks historisch, maar dat maakte de rit er niet minder leuk om. Bovendien, het weer was echt fantastisch, waardoor de picknickspullen met allerlei lekkernijen ergens onderweg uitgestald konden worden bij een groot boerenperceel. Voordeel is om dan ook tijdens de rit gezellig met elkaar bij te kletsen, en daar is het de vele rijders ook om te doen.

Wat stond op het menu na afloop?

Traditioneel sloten we de rit af met een diner. De kosten waren € 25,- per persoon. Je kon kiezen uit:

Sfeervol ingericht en ontspannen ontvangst bij De Fazanterie Ulvenhout

Voorgerechten:

– Dubbelgetrokken ossenstaartbouillon gevuld met shiitake en bosuitjes;
– Zalmcarpaccio met gamba’s en een frisse venkelsalade;
– Toscaanse tomatensoep gemaakt van Pommedoros, Reggiano en roquette (vegetarisch).

Hoofdgerechten:

– Rosé gebraden lamsbout met stoof van de lamsnek geserveerd met een stamppotje andijvie;
– Roodbaarsfilet met schaal-schelpdieren risotto;
– Tagliatelle met een saus van boleten en truffel, gevuld met paddenstoelen, artisjok en peterseliewortel (vegetarisch).

Blauwe Amerikaanse bolide cabrio tijdens de Baronie van Breda rit van de GCCCNagerechten:

– Gemarineerde perzik met frambozensorbet, vanille-ijs en amandelroomsaus
– Europees kaasplankje met 4 soorten kaas, honing en druiven

Wat waren de deelnamekosten?

De deelnamekosten waren € 3,50 voor GCCC-leden en € 6,- voor introducés. Dat was inclusief koffie/thee en gebak.